دوسالانه عکس غار

مسوول بخش داوری دومین دوسالانه عکس غار گفت: با توجه به این‌که غارها مکان‌هایی بکر و رمزآلود هستند، عکس‌هایی می‌تواند قابلیت نمایش داشته باشد که سوژه در آن، حکم عکس یادگاری را نداشته باشد و کانسپت و مفهوم عکاسی در آن مشهود باشد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری دومین دوسالانه عکس غار امروز (سه‌شنبه، 30 دی‌ماه) برگزار شد.جواد نظام‌دوست - رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان - در این نشست اظهار کرد: با توجه به این‌که غارها فضاهای دست‌نیافتنی به‌نظر می‌آیند و این دست‌نیافتنی بودن کنجکاوی عموم جامعه را برای دیدن آن‌ها برمی‌انگیزد، نمایش عکس‌های این بخش می‌تواند جذاب باشد. از این رو، دوسالانه‌ی عکس غار به‌منظور حفاظت و معرفی غارها از این حوزه بهره جست تا بتوان زیبایی‌های غار را به تصویر کشید و با نمایش آن در سطح کشور، آشنایی مردم را با این میراث کهن بیشتر کرد.

 

 

او ادامه داد: نخستین دوسالانه عکس غار در آذرماه ۹۱ با حضور ۱۷ عکاس و ارسال ۲۰۶ قطعه عکس برگزار شد. این درحالی است که دومین دوسالانه عکس غار با حضور 114 عکاس و ارسال 731 عکس به دبیرخانه برگزار می‌شود. برای برگزاری دوسالانه‌ی عکس غار، کارگاه‌های آموزشی در غار علیصدر و غار کتله‌خور برگزار شد و عکاسان و غارنوردان از بخش‌های توریستی و غیرتوریستی این غارها دیدن و عکاسی کردند.

رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان همچنین از برگزاری کارگاه آموزش عکاسی غار توسط فیلیپ کروچه Philippe CROCHET - داور فرانسوی دومین دوسالانه عکس غار - خبر داد و گفت: این کارگاه آموزشی ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری با حضور عکاسان، غارنوردان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار خواهد شد. فیلیپ کروچه، رییس دپارتمان عکاسی غارشناسی است و به‌واسطه حضور ایران در اجلاس جهانی غارشناسی آمادگی خود را برای حضور در ایران و برگزار کارگاه آموزشی عکاسی غار اعلام کرده‌ است.

عکس‌هایی که نباید یادگاری باشند

در ادامه‌ی این نشست، ابراهیم صافی - مسوول بخش داوری دومین دوسالانه عکس غار - درباره‌ی بخش داوری گفت: با توجه به این‌که این دوسالانه در دو بخش معرفی دنیای پر رمز و راز غارها و حفظ محیط زیست غارها برگزار می‌شود، داوران نگاه ویژه‌ای به این موضوعات داشتند.

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن عکاسان میراث فرهنگی با اشاره به آلودگی‌هایی که از طریق عوامل طبیعی و غیرطبیعی منجر به تخریب غارها می‌شوند، بر لزوم توجه به حفظ محیط زیست غارها تأکید و اظهار کرد: در حوزه‌ی عکاسی از غارها، دگردیسی و ابعاد زیبایی‌شناسی و کانسپ‌ها اهمیت دارند. در این میان، نورپردازی و سوژه از جمله عناصری هستند که عکاسی غار را متفاوت می‌کند.

صافی افزود: در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که غارها به‌منظور گردشگرپذیر شدن، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند. از نورپردازی‌های نامناسب گرفته تا نبود آموزش برای بازدیدکنندگان، یادگاری‌نویسی‌ها و ریختن زباله. این در حالی است که شکل‌گیری غارها میلیون‌ها سال زمان نیاز دارد و حتی با کشیدن دست روی دیواره‌های غار، مانع ادامه روند تشکیل رسوبات می‌شویم.

او ادامه داد: بهترین عکس‌های غار، عکس‌هایی است که نگاه ویژه عکاس نسبت به سوژه را نشان می‌دهد. در این میان، با توجه به این‌که غارها مکان‌هایی بکر و رمزآلود هستند، عکس‌هایی می‌تواند قابلیت نمایش داشته باشد که سوژه در آن‌ها حکم عکس یادگاری را نداشته باشد و کانسپت و مفهوم عکاسی در آن‌ها مشهود باشد.

صافی همچنین به نوظهور بودن دوسالانه‌ی عکس غار و اطلاع نداشتن تمام عکاسان از برگزاری این دوسالانه اشاره کرد و گفت:‌ با وجود آن‌که شاهد استقبالی خوب از دوسالانه‌ی عکس غار بودیم، اما بسیاری از عکاسان حرفه‌ای طبیعت از برگزاری آن مطلع نشده‌ بودند. می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده، شاهد برگزاری هرچه بهتر این دوسالانه باشیم.

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن عکاسان میراث فرهنگی همچنین تصریح کرد: فضای فرهنگی جامعه ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده که چنین اتفاقاتی را پوشش دهد. در عین حال، این حوزه نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده است. ۷۰ درصد عکس‌های خوبی که به دبیرخانه ارسال شده‌ بود، توسط عکاسان غارنورد گرفته شده‌ است. در این میان، عکس‌هایی بودند که پدیده غارشناسی جالبی را به‌نمایش می‌گذاشتند، اما اشل نامناسب جانمایی عناصر در عکس سبب رد شدن آن‌ها از سوی داوران شد.

بازار خاصی برای عکس‌های غار تعریف نشده است

نامور عباسیان - یکی از داوران دومین دوسالانه عکس غار - نیز در این نشست با تأکید بر آن‌که عکاسی از غار نباید سبب وارد شدن آسیب به آن شود، اظهار کرد: با وجود آن‌که برگزاری دوسالانه عکس غار را تحسین می‌کنم، اما بر لزوم آموزش و فرهنگسازی برای حفظ غارها تأکید دارم. چراکه عکاسان باید در درجه نخست بدانند که کوچکترین ضربه سبب شکستن عناصر غار و وارد شدن آسیب به ساختار غار می‌شود؛ همچنین دم و بازدم‌ها و نورپردازی‌ها.

او ادامه داد: غار شرایط خاص خود را دارد و به تبع آن، تجهیزات خاصی را می‌طلبد. این در حالی است که بازار خاصی برای عکس‌های غار تعریف نشده‌ است و این نیاز احساس می‌شود که متولی امر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌منظور جذب گردشگر، از این عکس‌ها بهره جوید.

عباسیان همچنین به اجرایی نشدن قانون کپی‌رایت به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات عکاسان غار اشاره کرد و گفت:‌ با وجود آن‌که عکاسی در غار، کار دشوار و پرهزینه‌ای است، اما به‌دلیل نبودن قانون کپی‌رایت، به‌سادگی از این عکس‌ها برای تهیه پوستر و کاتالوگ استفاده و حتی در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. این در حالی است که باید حداقل حقوق معنوی عکاس مورد توجه قرار گیرد.

هر شخصی نمی‌تواند این عکس‌ها را بگیرد

ناصر میزبانی - دیگر داور دومین دوسالانه عکس غار - نیز به مقایسه‌ی نخستین دوسالانه با دومین دوسالانه پرداخت و گفت:‌ دوسالانه دوم از نظر کیفیت آثار ارسالی، ۴۰ درصد بهتر از نخستین دوسالانه است و از نظر کمیت نیز چندبرابر شده‌ است. این در حالی است که عکاسی غار، کاری متفاوت است و هر شخصی نمی‌تواند دوربین به دست گیرد و به عکاسی از غار بپردازد. اگر مسوولان و NGOها اطلاع‌رسانی‌های لازم را در این زمینه انجام ندهند، غارها آسیب می‌بینند. چراکه غارها سرمایه ملی هستند و امیدواریم چنین دوسالانه‌هایی ادامه یابد و شاهد استمرار این فرهنگسازی باشیم.

به گزارش ایسنا، داوران از میان آثار ارسالی به دبیرخانه، ۵۴ اثر را برای نمایش انتخاب و این آثار از ۴ تا ۶ بهمن‌ماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌نمایش درخواهد آمد. همچنین نمایش عمومی این آثار از ۷ تا ۱۰ اسفند ماه در کاخ - موزه نیاوران انجام خواهد شد.

به گفته‌ی مدیر دومین دوسالانه عکس غار، ۶۰ قطعه عکس که توسط داوران دوسالانه بیشترین امتیاز را گرفته‌اند، در پورتال بین‌المللی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌نمایش گذاشته خواهد شد.

اختتامیه دومین دوسالانه عکس غار ششم بهمن‌ماه با حضور مسعود سلطانی‌فر - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا